fredag 25 oktober 2019

Vatten byte

Det är troligen den mest ställda frågan vi får när vi har besök.

- Hur lång tid tar det att byta vatten ?

Ärligt så tar det inte så lång tid som dom flesta tror.
För oss tar det ca 1,5h för alla 3, och det som tar längs tid är att sitta i soffan och vänta.
Nu ska jag försöka berätta hur vi gör.


Igår (23/10-19) så bytade jag vatten i alla 3 karen.
Vi har 3 olika kar, 2st 350/l samt 1st 125/l.

När vi bytar vatten i karen så bytar vi ca 50% i mitt 350/l samt 125/l.
Dessa 2 karen bytar vi vattnet 1 gång i veckan.
I frugans 350/l kar bytar vi varannan vecka och då tar vi ca 65-50%.

Varför vi inte bytar vatten alla karen samtidigt beror på dom fiskar vi har, samt växter.& filtrering.
(man kan ha som riktlinje att byta 30% varje vecka - fördelarna med byte hittar ni längre ner)

Hur gör vi då ?
* Börjar med att stänga av alla pumpar och termostater.
* Tar bort locken på karen, samt locken på inner filtren. (juwel akvarium)
* Plockar ut filter "patronerna" och lägger dom i en span som vi har endast för akvarium.
- Vi använder filter vadd högst upp, och den kastas.
* Sen tar jag fram vår gardena slang och sätter ner en ändan i karet och andra i vårt badkar.

   Nu kommer den jobbigaste uppgiften.
* Änden som vi har i badkaret får man sugga in en liten stund, bara så man hör att det börjat rinna vatten, sen är det bara att lägga ner det och 2-4/sec senare så flödar vattnet från slangen.
(vi sätter alltid i pluggen i badkaret för att se att vi inte suger ut något litet yngel, då det hänt)
* Under tiden vattnet töms så gör vi i ordning filtren.
* Jag fyller lite vatten i spannen där filtren ligger.
* Jag börjar alltid med dom finaste filtren och tar bort synligt skit (typ löv).
* Sen försiktigt så kramar jag dom lätt i akvarie vattnet.
* Bara lite grand då dom inte ska bli helt rena ! mest för att se att flödet igenom funkar.
- Filtren sak inte bli helt rena för i filtren sitter akvariets biologi/bakterier som vi vill behålla.
* Sen gör jag det samma med dom grövre filtren, men här klämmer jag lite mer.

Nu får man en ofrivillig paus då det tar lite tid för att vattnet ska rinna ut.
Så då börjar jag förbereda dom andra karen, med filtren etc:
Samt ta fram nästa slang för att kunna fylla på med nytt vatten.

* När vatten nivån har kommit ner till ca 50% så tar jag och "viker" slangen !
* Sen sätter jag ner den i nästa kar, och släpper "vikningen"
   (på så sätt behåller man undertrycket, och vattnet börjar rinna/tömma direkt)
* Jag kopplar in nästa slang på kranen i badrummet för att kunna fylla på med nytt vatten.
- Vi använder en koppling från gardena.
* Vi kopplar in slangen och börjar med att köra vatten igenom en liten stund (2-3min)
- Detta för att ev, ta bort gammalt vatten som kan stå i slangen och bildat nitrit mm.
* Sen tar vi tempen i karet och försöker ställa in det nya vattnet på 2-3 grader mindre.
* Sen är det bara att sätta ner slangen i karet och fylla på med nytt vatten.
(varför 2-3 grader kallare vatten är för att stimulera fiskarna till lek, samt att när vattnet späds ut med det gamla så blir förändringen bara ca 1-2 grader och doppvärmaren värmer på ganska fort, samt att vattnet i kranen är inte helt stabilt utan kan variera under tiden, och för varmt kan "koka" fiskarna)
* Under tiden nytt vatten fylls på så kollar vi tempen 1-3ggr så det ligger rätt.
* Efter en stund så är karet fyllt med nytt vatten, och man stänger av och sätter tillbaka alla saker igen och startar pumpen och doppvärmaren.
* Sen gör vi samma sak med dom andra karen.

Alla gör sen på olika sätt, men vi tillsätter lite olika saker i vattnet.
1. Växtnäring - vi använder Easy-Life Profito som är drygt och gör växterna nytta.
2. Vattenberedning - vi använder Easy-Life AquaMaker för att ta bort ev rester i vattnet samt skyddar fiskarna lite grand.
Dessa två produkter använder vi alltid vi våra vatten byten.

Men sen har vi fler produkter hemma som vi använder vid behov.
Easy-Life Järngödning - till våra växter när dom ser hängiga ut.
Easy-Life Flytande kol - till våra växter när dom ser hängiga ut.
Easy-Life EasyStart till akvariet som vi använder vid mycket enstaka händelser.
Easy-Life Blue Exit som är mot alger och används vid behov.
Easy-Life AlgExit som är mot alger och används vid behov.
Vi har även Ektozon (salt) som används vi behov, och då i liten mängd då våra fiskar inte ska ha det.
Men Ektozon kan hjälpa till vi olika parasiter, så det är bra att ha hemma.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar