tisdag 6 november 2018

The Last Jedi

Låt oss presentera "The Last Jedi"


 The Last Jedi har vi haft ett tag nu.
Nu börjar "skägget" komma fram ordentligt på honom.
Vi har haft honom sedan han var ca 3-4 cm.

Vi köpte han nere i Åled när vi startade upp det första av våra 350/L.

Vi köpte gruppen som Ancistrus mall.
Men nu när han blivit lite större så betvivlar vi det.
Troligen så är det en korsbefruktning mellan olika liknade arter.


Historien bakom "THE LAST JEDI"


När vi senast var nere i Åled, så köpte vi lite fisk, samt mat.
Bland annat köpte vi denna fisk.
Men vi köpte 3st.
Vi gjorde som vi alltid brukar göra när vi köper fisk.
Låter dom sakta acklimatiseras innan vi släpper ut dom från påsen.

Efter någon dag så gick tyvärr den första av dessa malar bort för oss.
Samt att någon dag senare så gick nästa mall bort.

Denna som klarade sig fick då namnet "The Last Jedi"

I ärlighetens namn, så är jag inte helt säker på vilken mall det är.
Jag tror det är en korsbefruktning mellan olika mall arter.

Nu när han blivit lite större så är han ganska lat.
Oftast så hittar man honom på baksidan av ett blad, hängandes.

Men när vi lägger ner en bit zucchini, eller waffers då händer det saker !
Som igår.....
Jag la ner en gäng mini waffer, och dom övriga fiskarna blev helt galan och började mumsa.
Efter ett par minuter så ser man The Last Jedi komma flygande fram till rutan.
Han satte igång och leta efter maten, och som sagt, han är KUNG på botten.

Det kvittar totalt vilken fisk som finns i närheten av maten, han jaga bort dom direkt.

Nu när skägget har kommit fram så tycker jag att han börjar bli riktigt cool.
Ligger runt 8-10 cm, så lite större kommer han nog bli.

Framtiden för The Last Jedi.

The Last Jedi kommer inom kort att flytta.
Detta för att jag håller på att skaffa in andra mall arter i mitt arkivarie.
Men han kommer bara att flytta ca 1½ m, till frugans arkivarie.
Även min andra Ancistus mall kommer flytta med.

I frugans arkivarie går det redan några ancistrus mallar.
Bland annat en jätte fin albino hona.
Så frugan hoppas nog att dom 2 ska ha en liten date.
Så vi ska nu skaffa fram en lite större mall grotta.

Här har vi min andra Ancistrus mall.
Denna vet jag med säkerhet att det är en riktig Ancistrus.

Den är inte så stor, ligger nog runt 5cm.
Så vi kan inte säga med säkerhet vad det är för kön på den.
Det får tiden vissa.
Mvh Thomas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar