tisdag 30 oktober 2018

Botia Striata

Kärt barn har många namn: 
Kallas även för Zebrabotia / Tigerbotia
Denna Botia skaffade vi för att få bukt med våra sniglar.
Vi skaffade oss 3st var då det är en stim fisk.
(Sen att den är snygg gör ju inget)
Vi kom hem med dom och la dom i våra stora baljor.
Vi märkte efter ett litet tag att dom gjorde skillnad.
Vi fick mindre snäckor i våra kar.

Första tiden var dom mycket aktiva, och framme mest hela tiden.
Men med tiden så såg man dom mindre och mindre.
Det var inte bara att man såg dom mindre, utan snäckorna kom tillbaka.

Vi kom till ett tillfälle då frugan ville skaffa lite snygga sniglar.
Så vi bestämde oss för att fånga in dom.
Inte det lättaste då dom är grymt snabba, så det funkade inte.

Lite oturligt så hamnade frugan på sjukhuset ett par dagar så jag tänkte överraska henne.
Jag började tömma hennes kar med vatten och drog upp alla växter där fanns.
Till slut var där tomt och man kunde enkelt se alla fiskar.
Jag lyckades till slut fånga in dessa Botier och det kom en hämtade upp dom.

Efter ett par månader så ville jag göra om i min balja, samt att vi bestämde oss för att lägga över våra Elefantsnäcker i mitt kar, så var det dax igen !
Jag visste inte hur många jag hade i min balja, men jag hade i bland sett 1 som var framme.
Så jag gissade på att jag max hade 2st.
När jag tömt mitt kar på växter och inredning så var det dax att fånga in dom.
Jag såg direkt 2st som nu hade växt på sig och hade blivit ganska så stora.
Men dom var ändå ganska kluriga och lyckades varje gång att undvika min håv.
Dom flydde in under innerfilter och där var dom helt omöjliga att fånga.
Det blev att ta fram träsleven från köket och försöka pilla ut dom.
Ut kom dom till slut, och jag pressade in grus under filtret så dom inte skulle kunna fly in där igen.
Då var det dax igen att fånga dom - tagning 25 typ.
Nu var dom betydligt enklare ett fånga in, samt att jag kunde använda 2 håvar.
Jag fångade in dom, och la dom i en påse till han som skulle ha dom kom.
Sen började jag göra i ordning som jag ville ha det i mitt kar.
Men medans jag höll på så kom det en fisk i en j**la fart.
Då såg jag att det var ytterligare en Botia !
Förvånad blev jag då jag var stensäker på att jag bara hade 2st kvar, men här kom den sista fram.
Denna var lite svårare att fånga, men till slut lyckades jag och fick ner den i påsen.

Det jag kan säga om dessa botier är att dom är ganska snygga.
Men dom är mest aktiva och gör vad man önskar av dom när dom är små.
När dom blev större så slutade dom tugga i sig sniglar, utan kom fram på natten och åt från botten.
Samt att ju större dom blev, ju skyggare blev dom.
Dom hittade en plats under mitt innerfilter där dom var mest hela tiden.

Vi kommer inte skaffa in dom igen.
Detta på grund av att vi har snäckor i våra kar som vi vill ha kvar.
I mitt kar går det idag Elefantsnäckor & i frugan går det Red Racer.

/Thomas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar