måndag 29 oktober 2018

Golden Nugget Pleco / L018


Då var det söndag igen, och jag var ledig från jobbet.

Då lördagen haft sin prövningar, så föreslog frugan att vi kunde köra en liten rund.
Samtidigt som dottern ville ha en ny leksak.

Så vi satte oss i bilen, och styrde mot Varberg.

Vi var lite tidiga där uppe, så vi tog en runda på Rusta, och köpte lite jul prylar.
Nu var det dax för dottern att få vad hon önskade sig.
Så vi körde bort till leksaks affären.

Dottern har samma problem som mig, beslutsånger !
Så vi gick nog i leksaks affären en rejält bra stund.
Men till slut så bestämde hon sig, och fick en ny ambulans.

Nu ville frugan åka ner till Arken Zoo och titta.
Hon skulle även skaffa ett nytt kolfilter, då det gamla var förbrukat.

Som vanligt när vi kommer in i en djuraffär så går man raka vägen ner till deras akvarier.
I ett akvarier så skymtade jag något svart med gula prickar.

Jag pekade och kallade på frugan som kom.
Hon blev lika uppslukad som jag blev, och det första hon sa till mig var att köpa dom/den.

Nu började jag kolla runt lite för att se vad det kunde va, då man bara såg något svart med prickar på som låg gömt bakom en sten.

Nu hade personalen sett att vi kollade in något, så det kom fram en ung trevlig tjej och började prata.
Hon bekräftade det jag trodde:
Det var en Golden Nugget.

Nu sa hon även att dom hade 3st i det karet.
Så pekade hon på ett annat ställe, och där låg en andra och vilade sig.
Frugan började direkt att tjata på mig att jag skulle ta dom.

Men jag tvekade lite, dom kan ju bli runt 30-40 cm, och jag har egentligen satt en gräns på runt 20.
Så jag gick in i en tankevärld, och bad expediten att återkomma.

Då hittade jag även ett gäng riktigt snygga Diskus, i olika arter.
Hittade än en riktigt snygg Dvärg Ciklid (art glömd, men den lös blått)

Nu började frugan tjata på mig igen, om att jag skulle ta dom.
Jag har ju sagt hemma att det är en mall jag skulle vilja ha, och här fanns dom.

Så det slutade med att jag hämtade expediten igen.
Svaret bliv till henna, jag köper alla !

Nu fick tjejen bara sätta igång och fånga dom, och det var inte helt smärtfritt.
Dom var några snabba fiskar, som slank ur håven ett flertalet gånger.
Men till slut så hade hon fångat 2st.
Men den 3dj fanns inte, så den hade nog redan blivit såld.

Men nu hade jag i alla fall fått 2 st, och när vi tittade närmare på dom så såg vi att den ena definitivt var en hanne, men osäker på den andra, men troligen en hanne också.

Nu skulle vi köra hem, men det fick bli ett kort stopp på en hamburgare ställe, då vi var lite hungriga.

Nu var vi äntligen hemma.
Knutten på påsen var borta, och påsen låg i akvariet.

Som vanligt när man stoppar i en påse så kommer alla akvariets fiskar och hälsar på.
Under en stund så skopade jag i 1dl akvarier vatten i påsen, flera gånger.

Så till slut så blev det dax att släppa ut dom i karet.
Dom kom ganska enkelt ut ur påsen, och den första la sig nere på botten.
Den andra simmade snabbt bort till ett blad och laa sig tillrätta.


Nu var dom äntligen i karet, och det var underbart att se.

Nu har man suttit framför karet och titta på alla underbara fiskar.
Golden Nugget är inga skygga malar märktes direkt.
Inte som våra L-134 som är skyggare.

Dom var på trädgrenarna, satt på rutorna, och visade sig gärna.
Okay, det hjälper nog till att med deras färger, för deras prickar lyser upp rejält så ögonen riktas mot dom ganska enkelt.

Senare på kvällen när det var mat dax så var den ena mer fram än den andra.
Som vanligt fick dom andra fiskarna mygglarver, räkmix & vår ärtmix.
Jag slängde även i ett par "alg Waffers" och då kom den ena fram och började äta.

Så nu satta man i soffan och beundrade akvariet och känner ett inre lugn.
Det är så vackert, och njutnings fult.

Nu blir det att jobba igen, så man kan komma hem och få sätta sig här igen och njuta.

Samt så blir det att kolla upp alla arter fisk & växter man har, och se om dom kan klara 20-30c.
Verkar det funka så blir det nog ett gäng diskus inom kort.

Mvh / Thomas

Ibland kommer den fram och visar sig - här kommer lite nya bilder.
När jag gjort om i karet, och den kunde inte gömma sig under pumpen så försökte den gömma sig bakom inloppet till ytterfiltret. 

Här börjar den leta efter en grotta som kan passa.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar