tisdag 8 oktober 2019

Elefantsnäckor


Frugan ville ha snäckor i sitt akvarie.
Så vi var inne på Arken Zoo här i Falkenberg då hon såg Elefant snäckor.
Självklart blev hon förtjust i dessa och vi köpte hem 2st utan större kunskap om dom.

Nu ca 1år efter inköpet så har vi lärt oss lite grand.

Det började med att vi skaffade 2st vanliga gula.
Frugan läste på lite om dom, och det visade sig att det finns både hanar och honor, så dom var inga hermafroditer som dom flesta snäckor är.

Men vi hade tur och efter ett par månader så fick vi se den första bebisen.
Själv kommer vi ihåg att dom satt på pumpen en dag, och den ena snigeln släppte ut en gul dimma.
Idag vet vi att det var parning på dom.
Det tog inte lång tid innan det dök upp fler och fler bäbisar.

Men se skulle vi ändra inriktning i det karet dom gick i, så vi flyttade över dom till vårt lilla 125/l.
Skillnaden mellan karen var ca 3 grader och mindre sten botten, ca 1-2 mm sten och i det stora hade vi 2-4mm sten botten.

Men dom trivdes bra, och ganska snabbt hade vi nog ett 15 tal bebisar som var allt från dryga 1cm till 2cm.

Men vi hade även Fjärilsciklider och hade hittat ett grupp snygga Corry så vi bestämde oss för att byta botten till sand.

Vi skaffade oss Ciklidsand från Aquazoo och nu blev det lite tuffare för snäckorna.
Efter en liten tid märkte vi att som fastnade i sanden.
Samt att alla deras "vek" blev fulla med sand så började vi undra om dom gillade bottnen.
Sen kom det stora dråpslaget.
Alla våra bebisar dog, och vi hade bara en massa tomma snäckskal liggande på bottnen.

Så vi tog beslutet att lägga över föräldrarna i frugan stora kar där vi har en stenbotten (2-4mm).
Genast såg vi att dom trivdes bättre och dom började äta.

Men man märkte ändå att dom inte var helt nöjda så efter någon vecka så bestämde vi oss för att lägga över dom i mitt Diskus kar.
Nu blev dom mer aktiva och började äta betydligt mer när dom kom i detta kar.
I detta kar så har dom 29c och en sten botten på 2-5mm sten.
Ganska snabbt såg vi att dom började fortplanta sig igen, så vig tog beslutet att skaffa in fler.
Så jag hittade en säljare i Trollhättan som hade "Gold" hemma till ett lagom pris.
Så jag köpte hem 4st.

Nu går alla i samma balja, och vi väntar på att får se bäbisar på dom.
Men helt plötsligt en dag så ringde frugan mig när jag stod och jobbade.
Då hade hon fått syn på en bäbis i sitt akvarie i sitt kar.
Så nu får vi se hur den klarar sig då vi har ca 25c i det karet.

Nu finns det säkert dom som kan irritera sig på att jag har Asiatiska snäckor i mitt syd Amerika kar.
Men det bryr jag mig inte om, snäckorna är finna, och dom trivs i samma förhållande så nu är det bara så !

Information på Zoopet:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar